pátek 6. listopadu 2015

quiche - základní recept na korpus

quiche jsem si párkrát koupila na trhu a většinou mi hodně, ale opravdu hodně chutnal, takže jsem se do něj chtěla pustit. když ale jsem zjistila, že je potřeba nejdřív upéct korupus, pak připravit náplň a pak celý quiche znovu upéct, usoudila jsem, že to je příliš zdlouhavé a vlastním quichem jsem se nadále nezabývala. dokud jsem jednou neměla chuť a navíc i čas. a tak jsem zjistila, že to je úplně jinak. těsto na korpus je hotové rup šup a čas, kdy se korpus peče, stačí na přípravu jakékoliv náplně. jen je potřeba myslet na to, že se těsto musí dát na chvíli vychladit do lednice.
základní recepty na quiche se liší hlavně tím, jestli do těsta dát vejce a nebo ne... po několika experimentech považuji za nejlepší tuto variantu (velikost je do klasické koláčové formy s vroubkovaným okrajem):

250g hladké mouky
špetka soli
125g studeného másla
1 vejce
4 lžíce ledové vody
(a něco - viz níže - na zatížení těsta při pečení)

1. mouku a špetku soli dáme do robotu s hnětacím hákem (nebo do mísy)
2. studené máslo rychle nakrájíme na menší kousky, dáme k mouce
3. přihodíme vajíčko a 4 lžíce opravdu studené vody a rychle zpracujeme

samozřejmě se těsto dá zpracovat i rukama, v robotu je to jen pohodlnější a rychlejš...
obě možnosti zakončíme tím, že v rukách rychle zpracujeme kouli, těsto dáme do fólie a cca na hodinu ho odložíme do lednice - může tam ale klidně počkat do druhého dne.

4. troubu předehřejeme - horkovzdušnou na 180 stupňů, klasickou na 200 stupňů.


5. vychlazené těsto vyválíme (nejlépe to jde mezi dvěma kusy potravinářské fólie) na placku

pokud si na to troufnete (jako já poprvé dnes) - dá se do požadované velikosti krásně vytáhnout na ruce (jako to dělají kuchaři v pizzerii :-) neumím to popsat, ale nějak to šlo samo... předtím jsem těsto vždy poctivě rozválela válečkem. takže to nechám na vás. placka musí být v každém případě o kousek větší než je dno formy, aby vystačila i na přehnutí na okraj. formu není nutné vymazávat, protože těsto je dost mastné (já ale pro jistotu vroubky objedu kolem dokola mašlovačkou namočenou v kousíčku rozpuštěného másla)


6. těsto vložíme do formy, okraj kolem dokola přimáčkneme, když někde chybí, od středu formy opatrně přitlačíme kousek těsta na požadované místo
7. těsto zhusta propícháme vidličkou
8. na těsto položíme pečící papír tak, aby bylo těsto po celé ploše zakryté - protože těsto je potřeba před pečením zatížit, aby nevyběhlo, je potřeba navršit na papír nějakou vhodnou zátěž - může to být hrách, rýže, čočka nebo něco podobného, nemusí to být ani jedlé, takže by šly i kamínky :-)
- já jsem při pečení prvního quiche našla v špajzu prošlý hrách, po vychladnutí jsem ho vrátila zpátky do krabičky a posloužil už několikrát

9. zatížené těsto dáme na 15 - 20 minut do trouby

10. pak (mimo troubu) opatrně odstraníme papír se zátěží
11. korpus vrátíme do trouby ještě na dalších 15 minut, aby dostal hezkou barvu

a zatím co se korpus peče, je čas připravit náplň.

moje první pokusy byly různé kombinace špenátu a sýrů, následující pokusy jsem zapomněla, takže to asi žádná bomba nebyla :-), následovaly brambory s květákem a sýrem (to byla velmi vydařená kombinace) a dnes přišla na řadu dýně se špenátem a fetou - oboje přidávám!


Žádné komentáře:

Okomentovat